
 

Advertising Standards Authority         

Broadcast Advertising 
Adjudications  
 
12 April 2006 



 2

ADVERTISERS IN THIS WEEKS REPORT 
 
British Gas Ltd t/a Scottish Gas and British Gas ……………………………………………… 3 

 
Crookes Healthcare Ltd …………………………………………………………………………. 5 

 
DSG International plc t/a PC World …………………………………………………………….. 6 

 
Grade One Services Ltd t/a Posh Windows and Conservatories …………………………… 8



 3

ADVERTISER:  British Gas Ltd t/a Scottish Gas and British Gas 
 
AGENCY:   Clemmow Hornby Inge Ltd 
 
Date:    12 April 2006 
 
Media:   Television 
 
No. of complaints:  5 
 
 
COMPLAINT: 
TV ads for Scottish Gas and British Gas broadcast from November 2005 told the story of 
customers who were happy to stay with those companies for their energy supply. 
 
a.  One Scottish Gas ad featured Archie (a Scottish Gas customer shown as an animated 
gas flame) saying “Last year I heard that prices were going up.  In fact I read it in the local 
press.  And I thought well, if we change, the other provider might change and put theirs up 
as well.  So we just sat tight.  The other provider did put their prices up and I believe it’s all 
balanced out.  So you know, we stayed put and we were happy about that.”  As he said 
this, a pair of evenly balanced animated weighing scales appeared in a corner of the 
screen. 
 
b.  Other ads in the series, including those for British Gas, were worded similarly but did 
not include the animated weighing scales. 
 
A competitor, Scottish Power, believed that the claim “it’s all balanced out” and the use of 
the visual device of the scales implied to customers in Scotland that there was no material 
difference in price between energy suppliers following the price increases that had recently 
taken place and that Scottish Gas customers would not be worse off than before.  Scottish 
Power believed that, in fact, Scottish Gas had increased their energy prices by 14%, 
whereas Scottish Power had increased electricity prices by between 5% and 8% and gas 
by 12% from prices that they said were already lower than those of Scottish Gas.  Scottish 
Power believed that customers would be worse off financially by staying with Scottish Gas 
and that, rather than balancing out, the difference in fuel price between the two companies 
was widening.  Scottish Power believed the ads encouraged customers to stay with, switch 
to or switch back to Scottish Gas for reasons that were not justified. 
 
Four viewers, one from Scotland and three from various parts of England, complained in 
similar terms.  They believed the ads misleadingly implied that Scottish or British Gas 
prices were broadly comparable with those of their competitors; that customers would be 
paying no more by staying with Scottish or British Gas and that competitors had increased 
their prices to match those of Scottish or British Gas. 
 
ADJUDICATION:  Complaints upheld 
Clemmow Hornby Inge said the claim was a testimonial of a customer’s own story.  They 
said it was the customer’s view that the monetary savings he may have benefited from by 
switching to Scottish Power (in the case of the ad for Scottish Gas) were small and did not 
warrant the move because there were additional variables that a customer needed to 
consider before changing suppliers.  They said these included service level and a 



 4

customer’s history with a trusted supplier.  They said it was when all three variables were 
considered that the customer believed the energy suppliers “balanced out.” 
 
British Gas (for Scottish Gas and British Gas) said they believed it was difficult for 
customers to compare suppliers’ prices because suppliers increased their prices at 
different times of the year.  British Gas said the ads aimed to demonstrate to customers 
that not only British Gas but all major domestic gas suppliers had increased their prices.  
They said that while it may be correct that a customer was worse off financially by staying 
with British Gas, they did not intend the ads to claim that energy prices were lower for 
British Gas customers and did not believe they implied that.  They supplied us with 
information showing how different suppliers had applied increases during 2005 and 
previous years.  These figures showed that, in the period September 2004 to September 
2005, dual fuel prices for British Gas customers paying by monthly direct debit increased 
by 15%, whereas those of their competitors had increased by between 0% and 21%, with 
Scottish Power increasing by 16%. 
 
The Broadcast Advertising Clearance Centre (BACC) said they had interpreted the 
testimonials as being from customers who took both electricity and gas from Scottish (or 
British) Gas, and that the “all balanced out” claim referred not only to the rate or frequency 
of price increases but to the cost a customer paid for fuel. 
 
The ASA agreed with the BACC’s interpretation.  We also considered that the testimonial 
was likely to be taken as a factual claim that customers were unlikely to benefit financially 
from switching energy suppliers.  Because energy suppliers did not impose their price 
increases at the same time as each other, we understood that the percentage by which a 
supplier appeared to increase their prices might be higher or lower than their competitors 
depending on the time period being compared.  We also understood that the price a 
customer paid for their energy, and how this compared with other suppliers’ prices, would 
also depend on the particular tariff a customer was on.  To substantiate the claims made, 
we considered that British Gas needed to demonstrate that the financial cost to customers 
– and not just the percentage rate by which those costs increased – was broadly 
comparable for customers of Scottish and British Gas as with alternative suppliers in their 
areas.  The figures supplied by British Gas did not demonstrate this.  We checked figures 
published by Energywatch, the independent watchdog for gas and electricity consumers.  
Energywatch’s figures showed that dual fuel customers very often paid more for their 
energy by taking it from Scottish or British Gas than they did with any available competitor.  
We therefore considered that the ads misleadingly implied that there was no material 
difference in price between energy suppliers and that customers were unlikely to save 
money by shopping around to compare prices. 
 
The ads breached CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code rules 5.1 (Misleading 
advertising), 5.2.1 (Evidence), 5.2.3 (Qualifications), 5.4.1 (Visual techniques and special 
effects) [ad (a) showing the balanced scales], 5.4.4 (Testimonials) and 5.4.6 (Comparative 
advertising).  They must not be shown again in that form. 



 5

ADVERTISER:  Crookes Healthcare Ltd  
 
AGENCY:   McCann Erickson Advertising UK Ltd  
 
Date:    12 April 2006  
 
Media:   Television 
 
No of complaints:  1 
 
 
COMPLAINT: 
An ad for Nurofen for Children showed a young baby and claimed that the product was 
suitable for helping reduce temperature in babies as young as three months old. 
 
A viewer who bought the product complained that the packaging said it was only suitable 
for children from six months and that for children between three and six months you must 
consult a doctor.  She believed the ad should have made this clear. 
 
ADJUDICATION:  Complaint not upheld 
The Broadcast Advertising Clearance Centre (BACC) said that the licensed minimum age 
for the product had been reduced from six to three months.  They said that the packaging 
had since been changed to reflect that but that nevertheless there would be batches of the 
product still for sale with packaging that pre-dated the change.  McCann Erickson 
endorsed this. 
 
Crookes Healthcare said the Medicines and Healthcare products Regulatory Agency 
(MHRA) had agreed the change to the minimum age licensed.  They agreed that there 
would still be products for sale with packaging stating the higher minimum age, but that 
there was no reason why it could not still be sold as long as it was before its expiry date.  
They accepted that it could potentially be confusing for ads and packaging to state 
different ages but that there was no safety issue in one of them stating a tighter restriction 
than the one actually required. 
 
The ASA considered Crookes Healthcare had demonstrated that the product was suitable 
for babies as young as three months.  We understood that inevitably there would be a 
period of time when the TV ad stated a different age from packaging that pre-dated the 
change.  The ad did not claim, however, that the product was suitable for children of a 
younger age than the changed licence permitted. 
 
We investigated the ad under CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code rules 5.1 
(Misleading advertising), 5.2.3 (Qualifications), 7.3.2 (Physical harm to children) and 8.2.6 
(Conditions requiring medical attention) but did not find it in breach. 



 6

ADVERTISER:  DSG International plc t/a PC World 
 
AGENCY:   M&C Saatchi plc 
 
Date:    12 April 2006 
 
Media:   Television 
 
No. of complaints:  6 
 
 
COMPLAINT: 
A PC World ad, set in one of their stores, offered an Advent 7000A Intel Celeron M 
Processor 350 for £349.  The sales person said that the laptop had a "... huge 40 gig hard 
drive, great for watching DVDs, movies ... It's our lowest ever priced laptop.  You'll find it 
hard to beat even on the internet, and I guarantee they won't be in stock for much longer at 
this price ...". 
 
1. Three viewers complained that the laptop had sold out both in store and on PC World's 
website before and while the ad was on air.  
 
2. One viewer was told that he could only buy the laptop as part of a higher priced 
package. 
 
3. Two viewers believed the ad was misleading because it described the laptop as having 
a "huge 40 gig hard drive" when in fact 40 gb was a minimal system requirement for 
laptops, and was therefore quite small.  
 
ADJUDICATION: 
1. Complaints upheld 
The Broadcast Advertising Clearance Centre (BACC) said they believed PC World had 
sufficient stock to meet demand.   
 
PC World said they had 2000 Advent 7000A laptops available, which they considered to 
be a significant quantity.  They did not advertise the laptop in the national press during the 
period the ad was on TV in order to ensure there was enough stock to meet demand.  
They pointed out that the product was still selling in small quantities on the last two days of 
the TV campaign.  PC World felt that they had made an adequate estimate of demand for 
the product prior to it being advertised and although it sold in larger quantities than 
expected, they had complied with the requirements of the CAP (Broadcast) TV Advertising 
Standards Code.  
 
The ASA noted that although a small number of customers may have been able to 
purchase laptops right up to the end of the TV campaign, the complainants' experience 
had shown that the number of laptops was not sufficient to meet demand for such a low 
priced item.  We therefore considered PC World did not have adequate stock.   
 
2. Complaint not upheld 
PC World said the viewer had been misinformed by staff at the store he visited.  They 
explained that the laptop was also offered as a 'bundle' with some accessories, but all the 



 7

laptops were available to be sold separately.  The advertised offer was not conditional on 
buying both the laptop and the accessories.   
 
We noted the laptops were available to buy separately, and not as part of a package.  It 
was unfortunate that the viewer was given the wrong information, but it appeared to have 
been an isolated incident.  We considered the ad had not breached the Code on this point.  
 
3. Complaints upheld 
PC World said the claim concerning the size of the hard drive was subjective.  The BACC 
agreed with them.  PC World said it was a statement of fact which enabled customers to 
make their own comparison with other laptops.  They explained that while it was perhaps 
not an unusually large hard drive, it was nonetheless sufficient for all relevant purposes.  
They said it illustrated that while it was a cheap laptop, there had been no cost cutting by 
introducing a smaller hard drive.  They believed it was a strong specification for its price. 
 
We understood that a 40 gb hard drive was fairly standard for laptops.  We appreciated the 
intention had been to show the laptop was not underpowered, but by claiming the hard 
drive was "huge" the ad had exaggerated the technical specifications that would normally 
be expected with such a computer.    
 
The ad breached CAP (Broadcast) TV Advertising Standards Code rules 5.1 (Misleading 
advertising), 5.2.2 (Implications) and 5.2.3 (Qualifications).  It should not be shown again 
in its current form. 



 8

ADVERTISER:  Grade One Services Ltd t/a Posh Windows and  
       Conservatories 
 
BROADCASTER:  Wave 105.2 FM 
 
Date:    12 April 2006 
 
Media:   Radio 
 
No. of complaints:  1 
 
 
COMPLAINT: 
A radio ad for Posh Windows and Conservatories included the claim “Posh Windows and 
Conservatories have built a sound reputation over 15 years”. 
 
The listener challenged the claim, because he believed the company went out of business 
in 2004, which had invalidated his 10-year guarantee.  
 
ADJUDICATION: Complaint not upheld 
Wave 105.2 FM said they had worked with Posh Windows and Conservatories (PWAC) 
since 1991 and that they endorsed the claim.  They explained the previous franchise 
holder of PWAC was a company called South Coast Marketing Ltd and therefore any 
guarantee the listener had taken out at that time was the responsibility of South Coast 
Marketing Ltd.  They understood, however, that the new franchise holder offered South 
Coast Marketing Ltd’s customers new extended guarantees. 
 
PWAC said when South Coast Marketing Ltd lost its franchise and it was passed to Grade 
One Services, it was stipulated that Grade One Services would honour all existing 
contracts from the old company.  They asserted that they had done so and every one of 
South Coast Marketing Ltd’s former customers was sent a letter offering them a new 10-
year guarantee or the opportunity to extend their guarantees for a further 10 years at an 
additional cost.  They sent a copy of that letter and an e-mail from the Fenestration Self-
Assessment Scheme (FENSA) which stated that PWAC was under no legal obligation to 
transfer any guarantees issued from South Coast Marketing Ltd.  They also sent copies of 
a letter sent to South Coast Marketing Ltd’s customers advising them how to recover 
money paid in advance for work that was still to be completed. 
 
The ASA noted the listener’s guarantee was issued by PWAC and contained no reference 
to South Coast Marketing Ltd; however, we were aware from discussion with Southampton 
Trading Standards Department (TSD) as well as the information PWAC sent from FENSA, 
that consumers’ guarantees for double glazing companies were usually non-transferable.  
Therefore, as the new franchise owner, Grade One Services was under no legal obligation 
to transfer guarantees issued from South Coast Marketing Ltd.  We were aware that 
PWAC gave consumers the opportunity to extend existing guarantees for a charge or 
purchase a new guarantee even though they had no obligation to do so.  We considered 
from the information provided by PWAC that they had, wherever possible, honoured South 
Coast Marketing Ltd’s contracts and concluded, they could claim the previous franchise 
owners’ 15-year trading history.  
 



 9

The ad was investigated under CAP (Broadcast) Radio Advertising Standards Code 
section 2, rule 3 (Misleading advertising) but was not found in breach. 


